Źródła białka krowiego

Białko mleka krowiego znajduje się przede wszystkim w mleku słodkim i jego przetworach:

  • mleko słodkie
  • maślanka
  • kefir
  • twaróg
  • sery (żółte, pleśniowe itp)
  • lody
  • napoje i deserki mleczne
  • twarożki i serki itd.

Dodatkowo należy unikać mięsa wołowego i cielęcego.

Jednak jest bardzo dużo produktów spożywczych gotowych, w których nie spodziewamy się mleka, ale producent z jakichś powodów go dodał. Należy więc bardzo dokładnie czytać etykiety i skład produktów.

Mleko może być opisane jako: proteina mleczna, śmietanka, białka mleka, mleko w proszku, białko mleka, kazeina, białka serwatkowe, krem karmelowy itp.


 

Mleko i produkty mleczne są w diecie Polaków głównym źródłem wapnia. Dzienne zapotrzebowanie na wapń dla osób dorosłych (norma AI wystarczające spożycie wg Jarosz M, Bułhak-Jachymczyk B. : Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Iżż, Wyd. Lek. PZWL 2008.)

kobiety i mężczyźni 19-50 lat- 1000mg

kobiety i mężczyźni >50 lat- 1300mg

ciąża i laktacja<19 lat- 1300mg

ciąża i laktacja 19 lat i >19- 1000mg


Jak nie mleko, to co? Inne źródła wapnia w diecie (wartość dla 100g produktu):

  • mak 1266mg
  • migdały 273mg
  • amarantus 248mg
  • soja (nasiona suche) 240mg
  • figi suszone 203mg
  • quinoa 200mg
  • tofu z dodatkiem soli wapniowych 200mg
  • natka pietruszki 193mg
  • orzechy laskowe 186mg
  • fasola biała (nasiona suche) 160mg
  • jarmuż 157mg
  • morele suszone 139mg
  • pistacje 135mg
  • mleko sojowe wzbogacone w wapń 120mg
  • nasiona słonecznika 120mg
  • sezam 114mg
  • szczypiorek, szpinak, boćwina 93-97mg
  • orzechy włoskie 87mg
  • kapusta włoska 77mg
  • brukselka, groch (nasiona suche) 57mg
  • płatki owsiane 54mg
  • brokuły, burak, kalarepa, kapusta czerwona, kapusta pekińska, por, seler, soczewica (nasiona suche) 40-50mg

*Podane wartości mogą się nieznacznie różnić w zależności od źródła.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>